dissabte, 6 d’octubre del 2007

ANALISI DE TEXT

Adell, J. Novembre de 1997. "Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información". Revista electrònica de tecnologia educativa: EDUTEC.
Ana Herreros Ramón.

P24-Noves tecnologies aplicades a l'educació. 2on de Magisteri de Primaria.

L'autor, mitjançant un breu recorregut per les noves tecnologies de la informació i la comunicació, des dels principis fins l'actualitat, preten conscienciar-nos per al canvi que es deu realitzar en l'educació. Segons Adell, la tecnologia en l'àmbit educatiu no sols es un recurs didàctic, sinó que es una matèria més en la que educar als joves e infants, per tant, hem de comprendre i valorar estes tecnologies en la societat actual i sobre tot en el futur.

Per a estructurar este text, l'he dividit en cinc parts o subapartats:
La primera part ens parla de l'evolució de les tecnologies de la informació i la comunicació. Esta evolució es troba determinada per una perspectiva històrica aixi com un marc socioeconòmic que donen lloc a diversos períodes:
El primer d'estos canvis es va produir fa molts centenars de milers d'anys amb l'aparició del llenguatge oral en l'esser humà, és esta la forma més primitiva de la comunicació.
El segon canvi radical es dona amb la invenció de l'escriptura per a poder deixar constància de fets de la vida quotidiana. Axo va produir l'aparició de les primeres escoles.
Una tercera revolució sigué l'aparició de la impremta per poder reproduir textos en grans quantitats i en una major rapidesa que va permetre grans avanços en l'àmbit de l'educació.
L'últim canvi i per tant, el més actual és el dels mitjans electrònics i la digitalització. Esta revolució permeteix un processament de la informació a la velocitat de la llum i una comunicació globalitzada.

La segona part ens parla de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Estes son possibles per l'aparició dels mitjans electrònics, aixi com les reds informàtiques, i la digitalització, un descobriment revolucionari alhora d'emmagatzemar grans quantitats d'informació en suports realment menuts o inclús immaterials e fantàstics.

La tercera part ens parla de les repercussions més rellevants de les noves tecnologies. Les conseqüències més importants son primer de tot, l'abundant quantitat d'informació, encara que tota no es valida, i la confusió entre el coneixement i la informació tant sols remeiable amb l'educació; despres l'ampliació de la nostra capacitat per codificar, emmagatzemar, processar i transmetre la informació fa que es dissolguen les relacions espai-temps; a més altra conseqüència important, sobretot per a l'educació, és la ineractivitat. La conseqüència de tot açò és una informació globalitzada.

La quarta part ens dirigeix a la societat de l'aprenentatge. Les escoles aixi com l'educació en general, no es troben massa obertes a nous canvis i menys en un període de temps tant ràpid. A més, s'ha de fomentar la formació i el reciclatge junt a les institucions tradicionals. Les escoles deuen adoptar estos canvis i afrontar-los educant als discents en base a ells. No es tracta d'eliminar l'escola sinó de trobar un equilibri, encara que es pensa que en un futur les institucions educatives competisquen per oferir una formació a distancia a través de les reds.
Conseqüència directa son els nous papers tant de discents com de docents. Els discents deixen de convertir-se en receptors passius disponent de tota la informació existent a qualsevol moment i hora. Els docents deuen aprofitar estes tecnologies per poder ajudar als seus alumnes i oferir suport. A més, la digitalització i altres suports electrònics estan repercutint en la transformació dels materials didàctics.

I per últim, la quinta part ens parla de la importància de la integració de les noves tecnologies en l'àmbit educatiu que permetran una major igualtat social i de desenvolupament personal. En conclusió, es deu educar cap al futur.

La conclusió de l'autor es que hàgem d'introduir en l'escola i l'educació, per poder afrontar un futur, que de no ser aixi, es plenaria d'analfabets tecnològics. Poc a poc, tot s'esta començant a controlar mitjanant este "nou llenguatge", construint esta societat de la informació en la que ens podem comunicar amb qualsevol persona, es trobe on es trobe, a temps real.

Crec que l'autor d'este text ha aconseguit demostrar o més bè convéncer del que ell volia, conscienciar de la revolució que estem patint amb l'aparició de les noves tecnologies però, que a més de canviar el sistema educatiu, comunicatiu i informatiu, esta trencant fronteres que permeten una món més global i unit. Estic molt d'acord amb la visió de l'autor respecte este tema, i sobretot en el tema educatiu perquè es deuen educar als infants des de molt menuts Ajudant-se d'estos mitjans per fer de l'educació una educació molt més còmoda, practica e igualada socialment.